Jag skyndar mig...

Jag skyndar mig. Skyndar från bussen. Skyndar mig in på psykakuten genom tunga metalldörrar. Det sitter några gula löv på min svarta jacka. Det är höst och höstruskigt. Mitt hår ligger blött och tungt över mitt blöta ansikte, medan jag klär om till vitt och febrilt försöker torka håret med en landstingshanduk. Jag skyndar mig in i det låsta köket och häller upp en kopp rykande hett, svart kaffe. Skyndar mig in på rapport.

Det är höst och hur deppigt det än låter är det ganska fint att uppleva just hösten på det sättet 06.30 en måndagmorgon då man helst egentligen skulle stannat i sängen.

Vidare till vad som faktiskt hände idag på jobbet.


Rätt lugnt de tre första timmarna. Jag och L hade mottagningssidan. Hade två sökande. Ångest och depression. De fick åka hem båda två.

Sen drog det jädrar anacka igång! Mellan 10 och 12 hade vi 3 polistransporter. Två akuta psykoser och en man som hotat sin familj att suicidera genom att skjuta sig genom munnen och sen vägrade åka till sjukhuset. Då mannen berättade att han tagit lite för många sobril och zyprexa fick han åka direkt till somatiska akuten för att bli utredd. Polisen följde med såklart.

Mannen kom åter efter ett par timmar. Kvarhållen, skärpt x-vak och med tanke på tidigare våldstendenser och att han för några år sedan vårdades enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård) blev han inlagd på PIVA.

PIVA fick rätt mycket från oss den dan kan jag säga...

Kommentarer
Postat av: Emelie

Du jobbar i Lund va ?

2009-05-16 @ 00:27:48
Postat av: Anonym

Tycker det känns oetiskt och resektlöst att Blogga om sina patienters lidande.



Och för din egen skull så.. du bör också se upp med

tanke på att sekretessen är så pass hård. Det är inte speciellt svårt för en anhörig till patienten eller för tex polisen som transporterade dit klineten att räkna ut Vem som "sa, gjorde, hade" vad och då är sekretessen bryten av dig.







2010-04-10 @ 21:34:40
Postat av: Smsa Låna

Jag tycker att du har en skitfin sida! Har du lust så slå även ett öga på min :D.

2011-07-19 @ 00:27:58
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0